2.BRISTOLT LÁTNI ÉS KÖZLEKEDNI | Székely Nagy György

Azért erről, mert valljuk be három hét itt lét után a helyi társadalom szerkezet összetételének koherenciájáról elmélkedni nagyképűség lenne és itt bizony a „bojlertestű britek” hamar helyreteszik az embert és úgy zsugorodik össze az az ember orcája, hogy a végén csak egy csukott száj marad belőle. Ez főleg a munkahelyre igaz, mert máshol ilyesmit még nem érzékeltem.
LOOK RIGHT! Ilyen feliratokkal néha találkozni és az itteni közlekedés alapja. Én még mindig azt mondom, hogy rossz oldalon közlekednek és rossz oldalon van a kormány, de nejem mutatott egy cikket, miszerint a jobb oldali közlekedést az agy működése jobban támogatja és mennyivel jobb dolog a jobb oldalon közlekedni. Kicsi szépséghiba, hogy ezt brit tudósok fedezték fel. Bár most, hogy a múlt vasárnap az angol krikett válogatott diadalmaskodott Új-Zéland fölött, amiről az újságok oldalakat írtak és minden tv csatorna /!/ vezető helyen hozta a hírt, megtudtam, hogy azok az országok számítanak igazán, ahol van krikett. Ja ezekben az országokban mindenhol /!/ jobb oldali közlekedés van. Véletlen. Tehát NÉZZ JOBBRA! a legfontosabb. Aztán az angol közlekedési morál. Nos bunkók mindenhol vannak, itt is. Pont úgy áll meg, hogy még öt centit belógjon a busz sávba és a doubldeckker ne tudjon tovább menni. Ha itt elsőbbsége van valakinek, akkor jöhet, busz, mentő, rendőr, elé kanyarodik. Nekem döbbenetes mennyire nem törődnek a mentővel. Pesten már ötven site-on fent lenne az a bunkó Honda Civices, aki miatt a Greenleaze megállónál majd egy percig szirénázott a mentő, de Ő akkor sem ment arrébb, mert telefonált/!/. A másik ami viszont Pesthez képest nem új, az a biciklisek. Itt teljesen szabályosan felszerelve nyomják a pedált, de ha van bicikli út, akkor is inkább az úton. Ha a busz nem tudja megelőzni, akkor kocog utána. És persze járdán, zebrán, parkban, füvön MINDENHOL!!! Tény, hogy sokan vannak és van köztük normális is, de néha viszket az ember talpa, hogy az emberek közt a járdán cikázó drótszamarast úgy harmincról megküldje a léc alá. Aztán az autók. Közel 570 ezer ember lakik Bristolban és plusz a naponta bejáró környékbeliek. Ha jól néztem meg, csak a városban 384 ezer személyautó van regisztrálva. Nagyon sok családban van két autó. Jellemzően apa egy nagy, míg anya egy családi autót hajt. Meglehet ez utóbbi naponta 10-20 mérföldnél többet nem megy. Suli, bevásárlás,haza, suli. Ennyi. Az autó viszont tényleg kell. Minden reggel az M4 és M5 autópályákon a csomópontokban, a városközpontban dugó van. De ne feledjük itt 8 óra után kezdődik az élet. De ezek a dugók csak akkor vészesek, ha baleset van. Na de miért kell ennyi autó? Mert csak busz van. Ha van. És mert egy átlag brit az átlagfizetéséből egy hónap alatt tud egy 6-8 éves jó állapotú autót venni. Erre a biztosítás és a Road Tax jön még és kész. Ennyi . A benzin most 1,15 font a dízel 1,20 font literenként tehát úgy 500 Ft körül van. De az itteni bérekhez képest ez elviselhető. És mint mondtam csak busz van. Viszont melóba járni kocsival könnyebb. És el lehet vállalni olyan melót is, ami messze van. Ez busszal nem igazán megy. A busz másik sajátossága, hogy minden megállóban kint van mikor jön a busz. Aztán mégsem jön. Ez teljesen normális: what does it matter! Azaz mit számít! Mint az sem számít, hogy ha teli van a busz ez úgy 110 ember, akkor addig nem áll meg új megállóban, amíg nincs leszálló. Na ez a szívás, nem szúnyogcsípés! És betartja a menetidőt. Mivel néha éjszaka járok haza busszal, ezért a guta meg tud ütni, mikor ott állunk pl. a The Centre megállóban és várjuk a nagy semmit! Mert utas nem jön. Szóval kell az autó. Igaz parkolni szinte nem lehet. A legtöbb háznak van beállója, de az utcán nagyon nehéz. Még itt Knowle-ban is, ami úgy kb. Kispest tájékán van, ha Pestet vesszük alapul /én pedig úgy Békásmegyer Külső magasságában dolgozom 1 óra 24 perc a menet idő/ a mi utcánkban is nehéz parkolót találni. Ezért aztán itt állnak a járdán is. Már mondtam, hogy itt minden kicsi. A hely is. Konkrétan egy autó fér el. Ha jön szembe egy másik, akkor az keres egy helyet ahová félreállhat, akinél éppen van. Olyat nem láttam, hogy egy Audis lenyomjon egy Nissanost. Itt az Aston Martin sport autó ugyanúgy kivárja a sorát,mint az öreg vagy nyolc kocsiból össze rakott Micra. Ami jó, hogy nincs dudálás, anyázás vagy bántalmazás. Az egyetlen ilyen helyzetet munkába menet láttam amikor a buszunk az áldott 2-es VALÓBAN nem adta meg az elsőbbséget egy Vauxhall /ez az Opel itteni neve/ Merivának, mire a következő játszódott le. A megállónál, hegyomlás méretű anyuka belépett a buszra:- Good Morning Sir! – köszönt a buszvezetőnek. -Good Morning Ma’am! mosolygott vissza a vezető.- What a f.. did you? – kérdezte a hölgy. – Sorry is a shit. I m sorry. tárta szét a kezét a buszvezető. – Ó thank! Cheers! -köszönt el a hölgy – Nice day Mlady! és ennyi. Igaz a hölgy megkérdezte mi a f…t csinált? mire a buszvezető elismerte, hogy szar volt, de ennyi. Na ezért is jó itt lenni. Új élet, új világ, új emberek. Nyugodtabbak, mások és mégis olyanok , mint mi. szeretnek élni, de tudják hogyan érdemes. So its goes. Így megy ez! Ma is süt a nap és ennél nincs jobb.

See you later!