39. BRISTOLT LÁTNI ÉS MÁR MEGINT | Székely Nagy György

„ Az idő soha, soha meg nem áll; Az órák mint percek járják útjukat” hangzott el még a múlt században egy nagy sikerű szovjet filmsorozat főcímdalaként a fenti idézet. Talán páran még emlékeztek  A tavasz 17 pillanata című kém sorozatra, ahol Vjacseszláv Tyihonov ősz halántékától aléltak a magyar hölgyek, mert Sova doktor  még sehol sem volt. Kérem ebben a filmben találkozhattunk a legbátrabb szovjet kémmel, Stirlitz-cel, aki ciril betűs leveleket küldött Himmlernek és ciril betűs könyvet adott ajándékba Müllernek, a GESTAPO főnökének. Nem semmi.

Nos a dal azért jutott eszembe, mert teljes gázzal beindult a karácsony Bristolban. Már megint.Minden rádió előveszi a jól bevált karácsonyi számokat Kim Wilde-tól kezdve a Wham-en keresztül Mariah Carrey-ig és nem hagyja abba. Mert ami először jópofa, az ötödjére unalmas, tizedjére idegesítő, utána pedig már csendes zokogás a jutalma. És jönnek a K kategóriás filmek, ahol minden szép és jó, mindenki szép és jó, és ha egyet láttál, akkor az pont eggyel több, mint amit látnod kellett.  Mondjuk a Love actually jöhet naponta. Is. Itthon Bristolban újra van német karácsonyi vásár a Broadmeaden sok sör, sok kolbász,sok hűhó és sok minden tavalyról. A britekre jellemzően  bevált dolgokon ne változtass jelszóval nincs új kínálat a vásáron. És természetesen a szomszédos és híresebb Bath-ban lévő karácsonyi vásár is már 17-én bezár, mert minek mindig tülekedni. Mikor pár pohár cider és angol sör, ale barátságos közegében szóvá tettem KZS bristolszakértőnek, hogy ez a mostani karácsony, mintha nem lenne annyira harsány, mint a tavalyi, mosolyogva azt mondta: Congratulations! You are bristolian! Meglehet megint igaza van. Egy újszülöttnek minden vicc új, egy új bristolinak minden karácsonyi vásár új, de ugye mégegyszer ugyanaz már megszokás.Persze meglehet úgy van ez, mint régi házasságban, mikor a férj mondja: – Ha nincs itthon az asszony hiányzik, ha itthon van idegesít. So it goes. Mondjuk tény és való, hogy a tavalyi Great English Turkey War és a Great English Salmon War még várat magára, de azon kívül minden olyan, mint tavaly.  És idén még nem találkoztam /lehet elkerültük egymást/ Made in Germany feliratú pulykával, amin alul Hungerit Oroshaza felirat díszelgett.  Ha hinnék az összeesküvés elméletekben, akkor furcsálnám, hogy pont most tör ki madárinfluenza járvány és pont azokban az országokban, ahonnan az olcsóbb pulyka jön. Van ilyen. Minthogy az is, hogy a nagy cégek tömör szlogenekkel nyomják a karácsonyt: Morrison- Makes it /tesszük/; Tesco – Bring it on / nyomás, hajrá, gyerünk/; ASDA – Christmas make better /jobban csináljuk a karácsonyt/; Sainsbury – make better /jobban csináljuk/. De idén is különböző karácsonyi borzalom pulóverekben virítanak a munkatársak, ami lehet egy hölgyön vicces rénszarvas és lehet olyan hölgyön a  rénszarvas , ami úgy néz ki, mint amelyik találkozott a Coca-Cola kamionokkal és ő maradt alul az út teljes szélességében dombokkal együtt. Tény, hogy mikor egy Mikulás arcú pulóverbe a vevőszolgálatos ASDA hölgy belezsúfolta mindazt, amije van, akkor olyan torz vigyor ült ki szegény Miki arcára, amit csak szorult helyzetben használ az ember magányában. A Sainsbury, ahová sűrűn járunk a Kingchase bevásárlóközpontban, küldött Aliznak, akinek ide is van vásárlói kártyája / mondjuk lassan már egy kártyajátékot ki lehetne találni rá  annyi van/, egy névre szóló katalógust, amiben a karácsonyi ajánlatokon kívül, személyre szóló kuponok is voltak, direkt azokra a termékekre, amiket gyakran vásárolunk. Na kérem EZ tényleg vásárlóbarát, igaz KALAND egy szál nincs benne. Szóval a cégek nyomják és van is miért. A legutóbbi adatok szerint a Brexit, ami az egyik potentát szerint úgy kellett, mint egy falat kenyér /Ő biztosan nem tudja, hogy annyitól is nyugodtan megfulladhat/, betett főleg a ruházati cégeknek. Az élelmiszer cégeknél az Aldi tudott 13%-ot fejlődni, ahogy briteknél mondani szokás – Olcsó Európa kaja szemete – igaz a választék 79%-a brit. Aztán a Lidl jön 7% – al és a nagy hír, hogy a Tesco 2,3%-ot erősödött, három év után először. Ugyanis a brit gazdaság megítélése egyszerű, mint a németé. Ha Németországban Herr Schmidt három évente tud venni egy új VW Golfot, akkor jól működik a német gazdaság. Ha a TESCO tud növekedni, akkor jól működik a brit gazdaság. Pici felhő a ragyogó -5 fokos égen, hogy a növekedés 78%-át a Brexit óta megnövekedett , harmadával többen jöttek,EU migránsok termelték ki. So its go!

A Black Friday, amit a Morrison átköltött Black Fivedaynek (fekete ötnap), még mindig nagyot szól. 2,6%-os emelkedés volt tavalyhoz képest és 12%-al nőtt az internetes forgalom. 8%-al csökkent a közvetlen bolti eladás. Mindenhol több napig tart a BF és most már a Morrison jóvoltából a benzinre is kiterjedt, mert a 112,9 és 117,9 penny közötti árat öt napig 10 pennyvel nyomta le. Amúgy nagy kunszt, a Morrisonnak van a legkevesebb benzinkútja Britanniában. De pl. az itt népszerű Argos internetes cég Afrikában bérelt plusz szerver helyeket, hogy ne legyen fennakadás. Ki hitte volna, hogy két pálma között még egy datolyával működő  szerver is akad? Egyébként a BF még minket is elcsábított és vettünk egy amúgy 9,99 fontba kerülő prosecco-t 4,99 fontért. Nem lesz a kedvencünk, de a hatása a nem semmi kategóriába sorolja, hiszen Aliz egy pohár után megkérdezte mennyi a zsírtartalma, megnyugtattam, hogy alacsony.

Már megint pár példa a britek akármilyéről, mert gondolkodásnak nevezni…. Szóval Aliz mostani munkahelyén 2 hónap után megjavították a liftet. A földszinten azóta azt mondja be: 42. emelet. Ez azért sem jön össze, mert az egész szálló 10 emelet plusz földszint és két emelet lefelé. Amúgy Ő volt az egyetlen, aki ezt szóvá tette. A britek nem is értették.Hogy miért szólt emiatt. Szintén náluk történt, hogy a kantint, ahol a dolgozók étkeznek, kifestették és új padlót raktak le. Igazi brit módszerrel először letették az új padlót, aztán mindent visszatettek. Két nap múlva mindent összetoltak középre és kifestettek, majd a padlót újra pucolták. A festékes bútorok meg maradtak ékességnek. De hogy nálam is történnek ilyesmik. Nagy, Arthur David feliratú dobozokba tesszük a termékeket. Darabja 50 penny. Hetente úgy 4000 darabot használunk, ebből úgy 1000 darab kukában végzi. Létezik, néha nálunk is, egy ugyanolyan fekete doboz 10 pennyért. Megkérdeztem, az miért nem jó? Mert akkor nem tudják, hogy Arthur David szállította. Ránéztem az autókra, ahol nyolc helyen szerepel az Arthur David Food With Service felirat, a sofőrökre, kiknek a sapkáján, mellényén, pólóján még a nadrágján is van hasonló felirat és csak annyit mondtam: Right! KZS bristolszakértő azt mondaná: Kezdesz brit lenni Gyurikám! Én még megütköztem azon, hogy egy baptista templomban hindu esküvőt tartanak jó pénzért, és azon is, hogy némely templom mellett vagy szemben kocsma található, de KZS bristolszakértő azt mondta: Nézd itt felnőtt emberek élnek, mindegyik el tudja dönteni, hogy imára vagy egy korsóra kulcsolja a kezét.

Már megint volt születésnapom és köszönöm mindenkinek a köszöntést, többen voltatok, mint egy hazai focimeccsen. A legnagyobb meglepetést, azon kívül, hogy megéltem, a munkáltatóm okozta, akitől pont aznap kaptam meg a névre szóló üdvözlőlapot. Régen esett ennyire jól valami.

Ami viszont teljesen új volt, hogy négy napig 0 és -6 fok között volt a hőmérséklet és mindig kaparni kellett a jeget Bogiról. Kívül belül, mert Bogiban az egyszerűség kedvéért nincs fűtés. Igaz ez okozott néha kényelmetlen pillanatokat és nem a legélvezetesebb dolog -2 fokos utastérben vezetve fél kézzel a jégoldót kezelni, de hát az élet itt sem mindig paradicsomos bab pirítóssal. Csütörtökön ehhez még jött egy adag köd. A jobbik angol fajtából. Ehhez képest a tej, mégha laktózmentes is, maximum pesti csapvízhez hasonlítható némi klórozás után. Ha Bogi nem ismeri olyan jól az utat, még ma is ott körözök a pensfordi enyhén jeges 11%-os emelkedő előtt. Amúgy a britek még nem jöttek rá, hogy hiába bármilyen lámpa, akár ködlámpa is lehet, az az agyon lévő ködön nem segít . Apropó jegesedés. Mivel ugye itt nincs árok csak csatorna vagy semmi az utakon, ezért néhol igen tekintélyes jég alakult ki. Erre a brit megoldás: kiállítottak egy villogó rendőrautót, ami automatikus fékezést generált. A másik megoldás: kitettek egy hópelyhet ábrázoló háromszög alakú táblát ICE felirattal. Komolyan megkönnyeztem. Annak idején még arról írtam poént a cégnek, ahol „négerkedtem”, hogy a buta osztrákok megcsinálják az utat súlyos pénzekért, míg mi kiteszünk egy táblát ÚTHIBÁK felirattal, amivel még a helyi kisebbséget is támogatjuk, hiszen az alumíniumból készült táblát el lehetett adni színes fémnek. És most lám a kapitalizmus őshazájában is alkalmazzák ezt a módszert! Meglehet igazuk van némely EU politikusoknak, jobb lesz a britek nélkül.

See you later!